موسسه آموزش عالی علا الدوله سمنانی

 

 

 
 

کتابخانه مرکزی

معرفی کتابخانه

 

مؤسسه آموزش عالی علاء الدوله سمنانی دارای یک کتابخانه مجزا است که از سال 1386 با 100 جلد کتاب کار خود را شروع کرده و تا به حال به ده هزارجلد کتاب رسیده است که همچنان در حال تجهیز با کتاب های عمومی و تخصصی رشته های موجود در مؤسسه می باشد.

موقعیت جغرافیایی و فضای فیزیکی کتابخانه

کتابخانه دانشگاه در ضلع جنوب شرقی مؤسسه قرار گرفته است کل فضای کتابخانه 220متر مربع دارای دو سالن به هم پیوسته به مساحت حدود 80 متر مربع جهت مخزن کتب فارسی و لاتین و بخش امانت و برگه دان های فارسی و لاتین و نیز کامپیوتر اختصاص یافته برای جستجوی فهرست کتابخانه و مرجع لاتین و فارسی قرار گرفته است.و 140 متر کتابخانه بطور مجزا به سالن مطالعه اختصاص یافته است که دانشجویان میتوانند با رعایت مقررات در این سالن به مطالعه دروس خود بپردازند.

قوانین و مقررات کتابخانه

همچنین کتابخانه دارای مقررات امانت بوده و دانشجویان می توانند در چارچوب این مقررات کتب موردنیاز خود را امانت بگیرند.

تاریخ به امانات گرفتن کتاب به صورت دو هفته ای است.

مخزن کتب امانی به صورت باز اداره می شود و انواع کتب لاتین و فارسی در آن نگهداری خواهد شد. در حال حاضر موضوعات زیر در این بخش در حال تهیه شده و به قابل دسترسی است:

کتب تخصصی عمران، فلسفه، دین و مذهب، تاریخ ایران وجهان، جغرافیای تاریخی، زبان و ادبیات ایران و جهان، علوم کامپیوتر، فلسفه، علم موسیقی، سینما،علوم اجتماعی، علوم پزشکی و علوم کتابداری و اطلاع رسانی.

موجودی کتابخانه پس از فهرست شدن بر روی برگه های منعکس میشود که به دو صورت برگه دان و فهرست کامپیوتری قابل دستیابی است. در برگهدان برگههای عنوان، پدید آور و موضوع برای هر کتاب در برگهدان مربوطه و به ترتیب الفبایی قرار داد. این امر سبب می شود مراجعان بتوانند از طریق هر یک از اطلاعات فوق به موجودی کتابخانه دست یابند. در داخل هر کشو نیز ترتیب الفبایی بر اساس حرف دوم و سوم و ... رعایت شده است. در مورد مولف یا مترجم و موضوعات متعلق به یک کتاب می توان به ترتیب به برگهدانهایی که برچسب مولف و برچسب موضوع دارند مراجعه کرد و با کمک ترتیب الفبایی برگه مورد نظر را یافت. سپس رده یا کد کتاب را که در گوشه بالای برگه (در مورد کتب فارسی سمت راست و در مورد کتب لاتین سمت چپ) نوشته شده به طور کامل یادداشت کرده و با مراجعه به کتابدار بخش امانت آن را دریافت نمود. در برگههای موضوع، موضوع کتاب سطر اول نوشته شده است. و در برگه مولف اولین سطر نام مولف است و عنوان در هر دو مورد در سطرهای بعدی قرار دارد. مراجعان عزیز به این نکته توجه کنند و همراه رده کتاب، عنوان آن را نیز به کتابدار ارائه دهند تا سریع تر به کتاب مورد نظر خود برسند. در کنار برگهدانها کامپیوتر برای جستجوی فهرست کامپیوتری تعبیه شده است.

 

عضویت در کتابخانه

عضویت در کتابخانه به صورت الکترونیکی انجام شده وکتابخانه موسسه در حال حاضر هفتصد عضو فعال داشته که این نشانگر منابع گسترده ،وجود کتابهای مرجع و دانشجویان فعال میباشد.

اساتید و کارمندان موسسه هم میتوانند عضو کتابخانه شوند و از امکانات کتابخانه استفاده کنند.

سالن مطالعه

سالن مطالعه، با ظرفیت کافی برای خواهران و برادران در جنب کتابخانه در اختیار دانشجویان میباشد که جهت مطالعه قابل استفاده است.

مسئول کتابخانه

***** مسئولیت کتابخانه به عهده سر کار خانم محمدی میباشد *****